Kessers Hus
Dagligdagen i fritidshjemmet og fritidsklubben
Kl. 7.00 åbner Asylet. Vi samles i køkken/alrummet i det gamle hus både børnehave- og fritidshjemsbørn, omkring en kop kaffe/te. Døren til det nye hus åbnes, så fritidshjemsbørnene kan aflevere eller evt. hente deres ting. De børn som skal med bussen/ eller cykle til Hillerødsholmskolen, sendes af sted i god tid, så de er i skole til kl. 8, det samme gælder Gadevang Skoles børn.
Kl. 13.15/14.00 kommer de fleste skolebørn fra skole. Skoletaskerne skal sættes på en af hylderne i skoletaskerummet, hvor vi også har til 2 tørreskabe, som kan benyttes til tørring af vådt tøj.
Når børnene kommer, skal de krydses af hos en tante. Tanterne skiftes til den opgave, som indimellem også består i at opklare, hvorfor børn evt. ikke dukker op. Nogle dage bruger vi meget tid på at ringe til forældre eller andre for at finde ud af, hvorfor et barn ikke er kommet (ofte ved klassekammeraterne det, men ikke altid). Derfor er det nødvendigt at I giver os besked, når jeres børn ikke kommer en dag, og beder børnene om at gøre det samme, hvis de laver aftaler i skolen om at tage hjem og lege med nogen. Fritidsklubbørnene krydser sig selv ind og ud. Derfor skal de alligevel sige goddag og farvel, når de kommer og går.
Vi modtager børnene, snakker og hygger os med dem, som har lyst til det, hjælper med at løse de problemer, der indimellem opstår på vej fra skole, og alt mulig andet.
Mange børn går til fritidsaktiviteter, som ikke er i Asylets regi, enten på Gadevang skole eller i Hillerød. Derfor er der børn, som selv tager bussen. Vi vil gerne være behjælpelige med at huske dem på det, men det er forældrenes og børnenes ansvar, at de kommer af sted.Vi modtager og viderebringer mange beskeder fra forældre, der ringer. Vi bruger en del tid på det, og vi prøver at finde ud af. Måske kunne forældre og børn blive bedre til at lave aftaler om morgenen, eller hvis det drejer sig om børn der selv må gå hjem, kan I f.eks. aftale med os, at barnet må gå på et bestemt tidspunkt hver dag, og så kun ringe, hvis der er ændringer.
Når de fleste børn er kommet fra skole ca. kl.13.30 / 14.00 åbner cafeen i køkkenet. Dvs. at børnene kan komme og få dagens eftermiddagsmad og vand. Indimellem får vi en portion mælk fra skolens mælkeordning, som vi laver kakao af. Cafeen er åben det meste af eftermiddagen, så børnene kan komme, når det passer ind i de aktiviteter de evt. er i gang med. Kl. 15.30 / 15.45 kommer de sidste store børn fra skole, og de skal selvfølgelig også have lidt at spise og drikke.
Kessers hus giver mange muligheder for det enkelte barn. Den lange skoletid, ikke mindst for de yngste skolebørn betyder, at de i høj grad har behov for selv at bestemme over den tid, de tilbringer hos os.
Huset bruges optimalt: Der er mulighed for at hygge sig i de små rum, høre musik, danse eller bare sidde og være til. Der bliver spillet mange spil og bygget med lego. Vi har en playstation, som børnene kan spille på, en computer café og vi har mulighed for at se film. Brugen af disse muligheder er styret af vejret og årstiderne. Vi har også musikanlæg, så børnene kan lytte til musik.
Salen: bliver brugt til både organiserede og uorganiserede lege, boldspil, klatring, rytmik og hvad børn og ansatte ellers brænder for. Her er det godt at have indendørs gummisko på. Ind imellem træner vi til byfest-optræden eller afholder andre arrangementer eller turneringer i salen, og i de perioder må børnene lege andre steder. Vi har jo fodboldbane og gode legemuligheder udendørs. Vi kræver og forventer, at børnene kan administrere den frihed vi giver dem, og kan tage ansvar for deres handlinger: De skal vise hensyn til hinanden og passe på de ting vi har. Og så skal de selvfølgelig rydde op efter sig selv. Vi forventer selvfølgelig forældrenes opbakning, ved at de giver børnene den fornødne tid til at rydde op efter sig selv ved afhentningen.
Børnene kan i perioder fremstille forskellige ting i vores værksteder:
Kreativt værksted: Lære at sy på maskine, diverse perle- og læderarbejder, smykker, masker, formning og modelering af diverse genstande, dekorering og maling. osv.. Det er kun fantasien, der sætter begrænsninger.
Bord og live rollespil: Legen eller spillet går ud på at skabe en personlighed i et fantasiunivers, og så prøve at indgå i et fællesskab. I fællesskabet vil gruppen hele tiden blive stillet overfor problemer de skal løse. Rollespil er derfor et redskab til at socialisere og skabe et harmonisk samlingspunkt. Det har derudover mange sidegevinster. Man lærer at organisere sig indenfor gældende regler, i en verden hvor kampen mellem det gode og onde bølger frem og tilbage.
Nogle af mulighederne er årstidsbestemt. For alle værksteder gælder det, at vi stiller krav til børnene om at gøre sig umage, når de selv har valgt at være med, selvfølgelig tilpasset alder, evne og kunnen.
Når børnene har ryddet op efter sig og går hjem/eller bliver hentet fra Asylet, skal de sige farvel til en tante. Man skal også huske at skrive i "Gå med hjem" bogen, hvis man tager andre børn med, også selvom det er aftalt med forældrene.
Omkring kl. 16.30 begynder vi alle at rydde op. Asylet lukker kl. 17.00
Fritidsklubben: Fra 4. klasse. går man i fritidsklub. Dvs. at det ikke længere er kontrolleret pasning. Vi reagerer ikke,(ringer til jer) hvis børnene ikke kommer, medmindre forældrene i særlige tilfælde beder os om det. Børnene krydser sig selv ind og ud på en liste og de må selv skrive beskeder til deres forældre i Gå-med-hjem bogen.
GUK: Gadevang Ungdomsklub: Fra 6. klasse kan man blive "indmeldt" i GUK. Hver mandag aften kl. 17 - 21 fra 1. okt. til sidst i april slår vi dørene op. I løbet af sæsonen arrangeres f.eks. 3-4 LAN Partys i samarbejde med klubben, forskellige ture. Det kan være: Weekendtur til et sommerhus. Vilde vulkaner.
Kl. 7.00 åbner Asylet. Vi samles i køkken/alrummet i det gamle hus både børnehave- og fritidshjemsbørn, omkring en kop kaffe/te. Døren til det nye hus åbnes, så fritidshjemsbørnene kan aflevere eller evt. hente deres ting. De børn som skal med bussen/ eller cykle til Hillerødsholmskolen, sendes af sted i god tid, så de er i skole til kl. 8, det samme gælder Gadevang Skoles børn.
Kl. 13.15/14.00 kommer de fleste skolebørn fra skole. Skoletaskerne skal sættes på en af hylderne i skoletaskerummet, hvor vi også har til 2 tørreskabe, som kan benyttes til tørring af vådt tøj.
Når børnene kommer, skal de krydses af hos en tante. Tanterne skiftes til den opgave, som indimellem også består i at opklare, hvorfor børn evt. ikke dukker op. Nogle dage bruger vi meget tid på at ringe til forældre eller andre for at finde ud af, hvorfor et barn ikke er kommet (ofte ved klassekammeraterne det, men ikke altid). Derfor er det nødvendigt at I giver os besked, når jeres børn ikke kommer en dag, og beder børnene om at gøre det samme, hvis de laver aftaler i skolen om at tage hjem og lege med nogen. Fritidsklubbørnene krydser sig selv ind og ud. Derfor skal de alligevel sige goddag og farvel, når de kommer og går.
Vi modtager børnene, snakker og hygger os med dem, som har lyst til det, hjælper med at løse de problemer, der indimellem opstår på vej fra skole, og alt mulig andet.
Mange børn går til fritidsaktiviteter, som ikke er i Asylets regi, enten på Gadevang skole eller i Hillerød. Derfor er der børn, som selv tager bussen. Vi vil gerne være behjælpelige med at huske dem på det, men det er forældrenes og børnenes ansvar, at de kommer af sted.Vi modtager og viderebringer mange beskeder fra forældre, der ringer. Vi bruger en del tid på det, og vi prøver at finde ud af. Måske kunne forældre og børn blive bedre til at lave aftaler om morgenen, eller hvis det drejer sig om børn der selv må gå hjem, kan I f.eks. aftale med os, at barnet må gå på et bestemt tidspunkt hver dag, og så kun ringe, hvis der er ændringer.
Når de fleste børn er kommet fra skole ca. kl.13.30 / 14.00 åbner cafeen i køkkenet. Dvs. at børnene kan komme og få dagens eftermiddagsmad og vand. Indimellem får vi en portion mælk fra skolens mælkeordning, som vi laver kakao af. Cafeen er åben det meste af eftermiddagen, så børnene kan komme, når det passer ind i de aktiviteter de evt. er i gang med. Kl. 15.30 / 15.45 kommer de sidste store børn fra skole, og de skal selvfølgelig også have lidt at spise og drikke.
Kessers hus giver mange muligheder for det enkelte barn. Den lange skoletid, ikke mindst for de yngste skolebørn betyder, at de i høj grad har behov for selv at bestemme over den tid, de tilbringer hos os.
Huset bruges optimalt: Der er mulighed for at hygge sig i de små rum, høre musik, danse eller bare sidde og være til. Der bliver spillet mange spil og bygget med lego. Vi har en playstation, som børnene kan spille på, en computer café og vi har mulighed for at se film. Brugen af disse muligheder er styret af vejret og årstiderne. Vi har også musikanlæg, så børnene kan lytte til musik.
Salen: bliver brugt til både organiserede og uorganiserede lege, boldspil, klatring, rytmik og hvad børn og ansatte ellers brænder for. Her er det godt at have indendørs gummisko på. Ind imellem træner vi til byfest-optræden eller afholder andre arrangementer eller turneringer i salen, og i de perioder må børnene lege andre steder. Vi har jo fodboldbane og gode legemuligheder udendørs. Vi kræver og forventer, at børnene kan administrere den frihed vi giver dem, og kan tage ansvar for deres handlinger: De skal vise hensyn til hinanden og passe på de ting vi har. Og så skal de selvfølgelig rydde op efter sig selv. Vi forventer selvfølgelig forældrenes opbakning, ved at de giver børnene den fornødne tid til at rydde op efter sig selv ved afhentningen.
Børnene kan i perioder fremstille forskellige ting i vores værksteder:
Kreativt værksted: Lære at sy på maskine, diverse perle- og læderarbejder, smykker, masker, formning og modelering af diverse genstande, dekorering og maling. osv.. Det er kun fantasien, der sætter begrænsninger.
Bord og live rollespil: Legen eller spillet går ud på at skabe en personlighed i et fantasiunivers, og så prøve at indgå i et fællesskab. I fællesskabet vil gruppen hele tiden blive stillet overfor problemer de skal løse. Rollespil er derfor et redskab til at socialisere og skabe et harmonisk samlingspunkt. Det har derudover mange sidegevinster. Man lærer at organisere sig indenfor gældende regler, i en verden hvor kampen mellem det gode og onde bølger frem og tilbage.
Nogle af mulighederne er årstidsbestemt. For alle værksteder gælder det, at vi stiller krav til børnene om at gøre sig umage, når de selv har valgt at være med, selvfølgelig tilpasset alder, evne og kunnen.
Når børnene har ryddet op efter sig og går hjem/eller bliver hentet fra Asylet, skal de sige farvel til en tante. Man skal også huske at skrive i "Gå med hjem" bogen, hvis man tager andre børn med, også selvom det er aftalt med forældrene.
Omkring kl. 16.30 begynder vi alle at rydde op. Asylet lukker kl. 17.00
Fritidsklubben: Fra 4. klasse. går man i fritidsklub. Dvs. at det ikke længere er kontrolleret pasning. Vi reagerer ikke,(ringer til jer) hvis børnene ikke kommer, medmindre forældrene i særlige tilfælde beder os om det. Børnene krydser sig selv ind og ud på en liste og de må selv skrive beskeder til deres forældre i Gå-med-hjem bogen.
GUK: Gadevang Ungdomsklub: Fra 6. klasse kan man blive "indmeldt" i GUK. Hver mandag aften kl. 17 - 21 fra 1. okt. til sidst i april slår vi dørene op. I løbet af sæsonen arrangeres f.eks. 3-4 LAN Partys i samarbejde med klubben, forskellige ture. Det kan være: Weekendtur til et sommerhus. Vilde vulkaner.