Computere og Medier
Asylet og hvordan vi tænker om computere og medier
Asylet tager udgangspunkt i, at det er barnets/den unges primære opdragere (forældrene), der har ansvar for, at lære deres børn/den unge om it, spil og internettet i en tidsalder, hvor internettet er lige så naturligt som vand og elektricitet. Det er vigtigt, at forældrene i en meget tidlig alder, lærer deres børn, at færdes på nettet. Det er vores erfaring at den alder, hvor børnene stifter bekendtskab med nettet hele tiden rykker nedad. Det bør forældrene og vi være opmærksomme på.
I det enkelte hjem, vælger forældrene hvordan de etisk og moralsk tackler det, at deres barn/børn har adgang til it, spil og internettet. Dette gøres med rigtig mange forskellige holdninger som udgangspunkt. Dette skal selvfølgelig ses i lyset af, at internet, spil mv findes på børnenes egne mobiltelefoner og tablets, og at det jo er forældrene der udstyrer deres børn med disse.
I Asylet arbejder vi med normer i stedet for regler. På denne måde opnår vi, at børnene/de unge dannes og hele tiden er med, som aktive deltagere når de inddrages i at tage stilling til, hvordan aftaler og samværsformer omkring computerne, tablets og telefoner skal udfolde sig.
Det er med til at danne deres etiske habitus. Ligeledes opnår vi, at vi ved at vise dem tillid ved at inddrage dem, også forpligtiger dem til at overholde aftaler og normer.
På Asylets computere spiller børnene i fritidshjemmet og fritidsklubben aldersrelaterede spil der hviler på vores erfaring og viden om spillene. Hvis vi opdager, at de har adgang eller ved et uheld spiller spil, som ikke er ok, lukkes spillet ned med det samme, og vi taler med børnene om hvorfor det ikke er ok at spille det.
Vi har en meget klar oplevelse af at vores børn/unge er rigtig gode til at forstå og efterleve de aftaler vi indgår med dem om hvad de kan spille og hvad der ikke må spilles.
Vi lægger op til at fremme det sociale i samværet omkring computeren og spillet. En hel del spil opfordrer til at man hjælper hinanden og udveksler viden om spillene, lægger strategier og spiller sammen.
Vores computercafe ligger centralt og synligt i gangen I Kessers hus. Det gør den, fordi vi dermed har en mulighed for hele tiden, at følge med i hvad der sker. Det ville vi ikke have, hvis den lå i et rum bag en lukket dør.
Når den ligge centralt i gangen vil de børn der spiller og de børn/unge der går forbi, gensidigt kunne inspirere hinanden til at gøre noget sammen, enten at deltage i en anden aktivitet, eller at spille sammen. Det sociale samvær omkring spillet er med til at skabe relationer mellem børnene og de unge. Derfor er det centralt og vigtigt.
I vores tilgang til børnenes/de unges brug af computer spiller gensidig tillid en vigtig rolle. Det er nemlig grundlæggende vigtigt, at børnene/de unge har tillid til, at de åbent kan sige til de voksne, hvis de ser eller oplever noget på computeren, som de ikke kan lide. Det er en af de indgange, hvor vi som voksne får mulighed for, at snakke med børnene/de unge om, hvordan de kan agerer på nettet, og derigennem lære hvordan de håndterer de muligheder og fælder internettet byder på.
Vi opfordrer ligeledes forældrene til, at have samme udgangspunkt, da det er vores erfaring at forbud kun betyder, at det bliver mere spændende. Børnene/de unge ”kigger” alligevel, de kigger bare hos en kammerat, eller i en forbudt sammenhæng, men i stedet for at gøre det åbenlyst gøres det fordækt. Så risikerer vi, at de ikke tør sige, hvis de har set noget der skræmmer dem eller noget de ikke forstår.
Derudover er vi aktivt indgribende i forbindelse med at vi netop ser, hvordan de agerer i samspillet omkring computeren. Computerens placering gør, at vi er til stede, så vi kan snakke med dem, hvis vi f.eks hører, at de taler grimt, eller snakker sammen om noget de har set eller oplevet. Her får vi en konkret mulighed for netop at tale med dem om, hvor vigtigt det er, at de hjælper hinanden, er opmærksomme på hinanden og er gode til at dele ud af deres erfaring, og hvordan de håndterer de ubehagelige sider der kan være på nettet.
Vi er altid opmærksomme på, hvor meget børnene/de unge spiller og opholder sig ved computerne. Derfor er der også tidsskemaer og særlige spilledage for klasser piger og klubbørn/unge. Hvis et barn eller ung i en periode er for optaget af computerne, og ikke rigtig foretager sig andet, griber vi ind. Vi laver i samarbejde med forældrene og barnet/den unge en aftale om hvordan computertiden håndteres, og hjælper efterfølgende barnet/den unge med at overholde aftalen.
Det kan også være omvendt, at det er en forældre der er bekymret, og henvender sig til os. Så tilbyder vi at etablerer en fælles samtale mellem barnet / den unge, forældrene og en af tanterne. Således får vi en snak om hvordan dagen bruges i Kessers hus og der etableres en fælles aftale om, hvordan spilletid og brug at It håndteres, med hjælp fra tanterne.
I Kessers hus hænger følgende opslag som beskriver Asylets normer for omgang med vores computere.
Når du gerne vil bruge asylets computere, er der nogle ganske enkle rettesnore, du skal følge: De hænger på væggen ved computerne.
- Skriv dig på en ledig tid i skemaet.
- Hold selv øje med din tid, der er på 45 minutter.
- Slut når din tid er gået.
- Tænk over hvor tit og hvor meget du bruger computerne.
- Tal respektfuldt til hinanden, når I spiller sammen.
- Skriv ordentligt til hinanden og andre når i er i party eller er chatter.
- Søg ikke på ord, der giver ”upassende” søgeresultater.(Du ved godt selv hvad det er)
- Overhold alders anbefalingerne på spil.
- Download ikke noget uden at have talt med den computer ansvarlige(Kim/Sidsel)
Asylet tager udgangspunkt i, at det er barnets/den unges primære opdragere (forældrene), der har ansvar for, at lære deres børn/den unge om it, spil og internettet i en tidsalder, hvor internettet er lige så naturligt som vand og elektricitet. Det er vigtigt, at forældrene i en meget tidlig alder, lærer deres børn, at færdes på nettet. Det er vores erfaring at den alder, hvor børnene stifter bekendtskab med nettet hele tiden rykker nedad. Det bør forældrene og vi være opmærksomme på.
I det enkelte hjem, vælger forældrene hvordan de etisk og moralsk tackler det, at deres barn/børn har adgang til it, spil og internettet. Dette gøres med rigtig mange forskellige holdninger som udgangspunkt. Dette skal selvfølgelig ses i lyset af, at internet, spil mv findes på børnenes egne mobiltelefoner og tablets, og at det jo er forældrene der udstyrer deres børn med disse.
I Asylet arbejder vi med normer i stedet for regler. På denne måde opnår vi, at børnene/de unge dannes og hele tiden er med, som aktive deltagere når de inddrages i at tage stilling til, hvordan aftaler og samværsformer omkring computerne, tablets og telefoner skal udfolde sig.
Det er med til at danne deres etiske habitus. Ligeledes opnår vi, at vi ved at vise dem tillid ved at inddrage dem, også forpligtiger dem til at overholde aftaler og normer.
På Asylets computere spiller børnene i fritidshjemmet og fritidsklubben aldersrelaterede spil der hviler på vores erfaring og viden om spillene. Hvis vi opdager, at de har adgang eller ved et uheld spiller spil, som ikke er ok, lukkes spillet ned med det samme, og vi taler med børnene om hvorfor det ikke er ok at spille det.
Vi har en meget klar oplevelse af at vores børn/unge er rigtig gode til at forstå og efterleve de aftaler vi indgår med dem om hvad de kan spille og hvad der ikke må spilles.
Vi lægger op til at fremme det sociale i samværet omkring computeren og spillet. En hel del spil opfordrer til at man hjælper hinanden og udveksler viden om spillene, lægger strategier og spiller sammen.
Vores computercafe ligger centralt og synligt i gangen I Kessers hus. Det gør den, fordi vi dermed har en mulighed for hele tiden, at følge med i hvad der sker. Det ville vi ikke have, hvis den lå i et rum bag en lukket dør.
Når den ligge centralt i gangen vil de børn der spiller og de børn/unge der går forbi, gensidigt kunne inspirere hinanden til at gøre noget sammen, enten at deltage i en anden aktivitet, eller at spille sammen. Det sociale samvær omkring spillet er med til at skabe relationer mellem børnene og de unge. Derfor er det centralt og vigtigt.
I vores tilgang til børnenes/de unges brug af computer spiller gensidig tillid en vigtig rolle. Det er nemlig grundlæggende vigtigt, at børnene/de unge har tillid til, at de åbent kan sige til de voksne, hvis de ser eller oplever noget på computeren, som de ikke kan lide. Det er en af de indgange, hvor vi som voksne får mulighed for, at snakke med børnene/de unge om, hvordan de kan agerer på nettet, og derigennem lære hvordan de håndterer de muligheder og fælder internettet byder på.
Vi opfordrer ligeledes forældrene til, at have samme udgangspunkt, da det er vores erfaring at forbud kun betyder, at det bliver mere spændende. Børnene/de unge ”kigger” alligevel, de kigger bare hos en kammerat, eller i en forbudt sammenhæng, men i stedet for at gøre det åbenlyst gøres det fordækt. Så risikerer vi, at de ikke tør sige, hvis de har set noget der skræmmer dem eller noget de ikke forstår.
Derudover er vi aktivt indgribende i forbindelse med at vi netop ser, hvordan de agerer i samspillet omkring computeren. Computerens placering gør, at vi er til stede, så vi kan snakke med dem, hvis vi f.eks hører, at de taler grimt, eller snakker sammen om noget de har set eller oplevet. Her får vi en konkret mulighed for netop at tale med dem om, hvor vigtigt det er, at de hjælper hinanden, er opmærksomme på hinanden og er gode til at dele ud af deres erfaring, og hvordan de håndterer de ubehagelige sider der kan være på nettet.
Vi er altid opmærksomme på, hvor meget børnene/de unge spiller og opholder sig ved computerne. Derfor er der også tidsskemaer og særlige spilledage for klasser piger og klubbørn/unge. Hvis et barn eller ung i en periode er for optaget af computerne, og ikke rigtig foretager sig andet, griber vi ind. Vi laver i samarbejde med forældrene og barnet/den unge en aftale om hvordan computertiden håndteres, og hjælper efterfølgende barnet/den unge med at overholde aftalen.
Det kan også være omvendt, at det er en forældre der er bekymret, og henvender sig til os. Så tilbyder vi at etablerer en fælles samtale mellem barnet / den unge, forældrene og en af tanterne. Således får vi en snak om hvordan dagen bruges i Kessers hus og der etableres en fælles aftale om, hvordan spilletid og brug at It håndteres, med hjælp fra tanterne.
I Kessers hus hænger følgende opslag som beskriver Asylets normer for omgang med vores computere.
Når du gerne vil bruge asylets computere, er der nogle ganske enkle rettesnore, du skal følge: De hænger på væggen ved computerne.
- Skriv dig på en ledig tid i skemaet.
- Hold selv øje med din tid, der er på 45 minutter.
- Slut når din tid er gået.
- Tænk over hvor tit og hvor meget du bruger computerne.
- Tal respektfuldt til hinanden, når I spiller sammen.
- Skriv ordentligt til hinanden og andre når i er i party eller er chatter.
- Søg ikke på ord, der giver ”upassende” søgeresultater.(Du ved godt selv hvad det er)
- Overhold alders anbefalingerne på spil.
- Download ikke noget uden at have talt med den computer ansvarlige(Kim/Sidsel)